מה יקרה למחירי הנדל"ן בבת ים אם תאוחד עם תל אביב?

מה יקרה למחירי הנדל"ן בבת ים אם תאוחד עם תל אביב?

לפני כשנה הודיע שר הפנים דאז, גדעון סער, על בחינת האפשרות של איחוד העיר בת ים עם תל אביב. אין ספק שאיחוד כזה יגרום להיעלמות העיר בת ים ושחיקה של כל הייחודי והמאפיין אותה. אם ייצא האיחוד המדובר לפועל תהפוך בת ים, כפי הנראה, לאחת השכונות הגדולות של תל אביב. שאלה מעניינת היא, מה צפוי לקרות לערך נכסי הנדל"ן בבת ים? בשל ההפרשים הגדולים במחירי מכירה, קנייה ודמי שכירות בין שתי הערים, ייתכן שמדובר בשינוי שיגרור איתו עליות או ירידות מחירים ששווה לקחת בחשבון. הנה מה שהמומחים אומרים בנושא השינויים במחירים אם תאוחד בת ים עם תל אביב.

שינויים מבניים משמעותיים, אותה אוכלוסיה

אף על פי שהמרחק בין בת ים לתל אביב צפוי להיראות קצר יותר, עם הקמת הרכבת הקלה שתאפשר נסיעה בין שתי הערים בתוך רבע שעה או אף פחות, הערכת המומחים היא שהפערים בין האוכלוסיות לא יצטמצמו, ובת ים תישאר מעין שכונה פריפריאלית שבמידה רבה תשמור על צביונה הייחודי ויחלוף זמן רב עד שלחלוטין "תתערבב" עם האופי המטרופוליטני של תל אביב העיר ללא הפסקה.
זו הסיבה, שמחירי הדירות בבת ים צפויות להישאר נמוכות יחסית למחירי הדירות בתל אביב, אפילו עשור לאחר האיחוד המדובר.

קרוב לים וליד המסילה

אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מספר בראיון עבור BizPortal, כי מחירי הדירות הסמוכות לים בתל אביב הם פי ארבעה ויותר מהמחירים לדירות הסמוכות לחוף בבת ים. אם יתבצע איחוד בין הערים, הפרשים אלה לא יוכלו להישמר והם צפויים להצטמצם – מה שאומר עלייה משמעותית במחירי הדירות שכאלה בבת ים.

עוד, בניית הרכבת הקלה בבת ים צפויה להעלות משמעותית את שווי הנכסים שלאורך המסילה, עם הנגשה של כל איזורי גוש דן בקלות ובמהירות. כך, ישנו פוטנציאל לעליית מחירים משמעותית לאורך התוואי המתוכנן של הרכבת הקלה של גוש דן, שתעבור גם בבת ים. עם זאת, עליית מחירים זו אינה קשורה באופן ישיר לאיחוד המדובר בין שתי הערים.

צפון בת ים או דרום תל אביב?

כנראה שהמותג "תל אביב" לא בדיוק ישפיע על אופי המגורים או שווי הנדל"ן בעיר בת ים (למשל מבחינת גובה דמי שכירות עבור צעירים שרוצים לגור "במרכז ההתרחשויות", ברחובות הראשיים של העיר שוקקת החיים). עם זאת, גם על שכונות דרום תל אביב כיום אופי העיר הבליינית אינו משפיע, ואין ספק כי יש שכונות בצפון בת ים שיוקר המחיה בהן צפוי לעקוף את זה המאפיין שכונות בדרום תל אביב.

לסיכום – כדאי או לא כדאי?

מי מאיתנו אשר מאמינים כי האיחוד הינו רק עניין של זמן, מוזמן לבחון בחיוב השקעה בדירות על קו החוף של בת ים או לאורך תוואי הרכבת הקלה הצפוי. אזורים אלה כנראה יעלו את ערכם משמעותית במהלך השנים הקרובות, חושב לזכור כי ייתכן שתידרשו לסבלנות על מנת ליהנות ממלוא הפוטנציאל לעלייה במחירים כתוצאה מהאיחוד בין שתי הערים.

ייתכן ותתעניינו לקרוא גם את...