חוק המע"מ

האם מחירי הדיור באמת ירדו בעקבות חוק המע"מ?

בחודש מרץ של שנת 2014 אישר קבינט הדיור את חוק מע"מ 0. החוק מאפשר רכישת דירה חדשה ללא מע"מ (כלומר, ב – 18% פחות, נכון להיום), לזוגות ויחידים על פי קריטריונים שפורסמו.

החוק נולד ביוזמת שר האוצר יאיר לפיד, מתוך כוונה לנסות ולהקל על אזרחי ישראל להפוך בעליהם הגאים של נכס נדל"ן. עם זאת, תכנית מע"מ 0 זכתה לקיטונות של ביקורת מטעם בכירים באוצר ובבנקאות בארץ, ביניהם למשל נגידת בנק ישראל, הגברת קרנית פלוג.

על מה מתבססת הביקורת לתכנית חוק המע"מ ?

מרבית הביקורת המושמעת בנוגע לתכנית מע"מ 0 שעונה על הגישה שמה שקובע את המחירים בשוק חופשי הוא האיזון הטבעי בין ביקוש להיצע. גם מחירי הדירות נקבעים על פי "עיקרון היד הנעלמה" המכוון את מחירי השוק לאיזון בין ביקוש להיצע, והתערבות חיצונית עלולה לגרום ליציאה משיווי המשקל. הורדת המחיר תגרום לעליית משמעותית של הביקוש (לאחר הקפאה כמעט מוחלטת של השוק טרם כניסת החוק לתוקפו, הקפאה שאנו עדים לה כיום בשוק הדיור).

ייתכן, כי המחיר המוצע לדירות היום הינו המחיר המבטא שיווי משקל, והורדה מלאכותית שלו תביא לעליית מחירים ברכישת דירות שאינן עומדות בקריטריונים להנחה, כך שהעסקאות שכן עומדות בקריטריונים לא יוזלו, וכל שאר העסקאות יתייקרו.

לכן, קרנית פלוג מציעה להגדיל את היצע הדירות – מנגנון שיוביל להגדלת ההיצע ביחס לביקוש, לתחרות ערה יותר בין מוכרי דירות בשוק, ומכאן להורדת מחירי הדירות בארץ.

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות מקרקעין, מביע גם הוא דעה ביקורתית כלפי החוק – הוא טוען שההטבה תנוטרל על ידי הקבלנים, כך שבסופו של דבר החוק "יחזק את החזקים" וכספי ההטבה לא יתגלגלו לידי אלה שצריכים אותם.

עלות החוק מוערכת במעל ל2.5 מיליארד שקלים מקופת המדינה. הוצאה זו ללא ספק "תתגלגל" בחזרה אל הציבור, שייאלץ לממן את הירידה בהכנסות הממשלה ממיסים. השאלה הנשאלת היא, האם ממיליארדי השקלים עליהם מדובר אכן ייהנו הזוגות הצעירים וזכאים אחרים להטבות, או שמא ניתן יהיה "לעשות קומבינות", כך שמחירם הסופי של נכסי הנדל"ן הנרכשים מהקבלנים יישארו דומים למחירם כיום.

ביקורת על הקריטריונים לחוק מע"מ 0 – יוצרים אי שוויון

החוק קובע קריטריונים לזכאות להנחה, ביניהם נדרשים מקבלי ההטבה להיות יוצאי צבא או שירות אזרחי, לרכוש דירה במחירי גג, ועוד. הקריטריונים לקבלת ההנחה יוצרים אי שוויון בין אזרחים שונים של המדינה – למשל, זוגות צעירים ללא ילדים, מי שמעוניין בדירה במחיר גבוה ממחיר הגג לעמידה בקריטריונים, או מי שלא שירתו בצבא – כל אלה אינם זכאים להטבה.

לסיכום – חוק מע"מ 0, טוב או רע לנו?

קשה לדעת אם הביקורת על חוק המע"מ מוצדקת או לא – זאת, רק הזמן יגיד. בינתיים, נעים לדעת שיש "למעלה" מי שמנסה להקל על קבוצה גדולה באוכלוסיה שמתקשה לרכוש בית. פרויקטים רבים של נדל"ן מוצעים, מאושרים ומתחילים להיבנות בימים אלה, מתוך מטרה להעלות את היצע הדירות בשוק, ומכאן להורדה אמיתית, שאינה מלאכותית, של מחירי הנדל"ן בארץ. בכל אופן אנו צפויים לראות עד סוף השבוע הנוכחי האם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית לפני שהכנת יוצאת לפגרה ויכנס לתוקפו או לא.

ייתכן ותתעניינו לקרוא גם את...